De viatge amb Final Cut Pro X

El format d’arxiu XML ( eXtensible Markup Language ) s’ha convertit en l’stàndard d’intercanvi de dades en aplicacions de postproducció. Els diferents stàndards XML poden ser com les llengües romàniques: una versió és diferent de l’altre com l’alemany és diferent del francès. Final Cut Pro X ha estat actualitzat darrerament per ser capaç de generar arxius XML, però aquesta nova versió ( anomenada FCP XML ) és completament diferent del format que fa servir FCP 7, de la mateixa manera que l’anglès no té res a veure amb el rus.

L’estructura d’edició de Final Cut Pro 7 està fonamentada en la relació que mantenen els clips de vídeo amb el timecode i el track que ocupen. En canvi, FCP X connecta un objecte amb un altre en funció d’una estructura parental. Per aquest motiu no existeix una forma directe d’intercanviar projectes entre una versió i l’altre. Alguns fabricants però han desenvolupat aplicacions que permeten un intercanvi de forma limitada, és el cas de CatDV ( Square box systems ), DaVinci Resolve ( Blackmagic Designs ) o Xto7 for FCP ( Assisted editing ).

Blackmagic Design DaVinci Resolve

DaVinci és capaç d’intercanviar arxius XML en tots dos sentits, tant desde Resolve a FCP 7 / FCP X com al contrari. També és possible anar de X a Resolve i després a 7 ( o en sentit contrari ). En un exemple d’entorn de treball amb FCP X com a NLE i DaVinci com a eina de correcció de color, aquestes són totes les passes que cal seguir:

  1. Editar el projecte amb FCP X, evitar compound clips i canvis de velocitat ( recordar que els FX no es tradueixen en un FCP XML )
  2. Exportar el projecte com un arxiu FCP XML
  3. Obrir DaVinci Resolve i configurar el Media Storage allà on es trobi el material original. Importar l’arxiu FCP XML i verificar que la cadència de fotogrames coincideix amb la del projecte
  4. Fer la correcció de color necessària
  5. Renderitzar el projecte seleccionant FCP XML Round-Trip des del menú Easy Set-Up. És possible assignar un handle length. ( En aquest punt DaVinci renderitzará tots els clips, amb un nom diferent, dins la carpeta configurada a source-mode rendering )
  6. Desde la pestanya Conform, exportar un arxiu FCP X XML
  7. Tornar a Final Cut Pro X i importar l’arxiu desde Resolve. Els clips etalonats apareixen en un nou event dins un projecte amb l’epígraf “from Resolve”
  8. Finalment, afegir la mescla de so masteritzada i afegir els FX
Assisted Editing Xto7 for Final Cut Pro
El shock més gran de Final Cut Pro X és el fet de no poder enviar seqüències desde versions anteriors a la nova aplicació. Xto7 ( disponible a l’App Store ) és l’utilitat encarregada de la traducció entre els dos formats d’XML. Gràcies a aquesta nova eina desenvolupada per Assisted Editing, és possible editar un projecte a FCP X i aprofitar la versatilitat de FCP 7 per acabar-lo a Color, Soundtrack, Adobe After Effects, Premiere Pro, Audition, Pro Tools, Smoke i altres aplicacions més creatives. També existeix un plug-in desenvolupat anteriorment per Automatic Duck que permet a un editor moure projectes desde FCP X a Avid Media Composer passant per FCP 7 i Automatic Duck Pro Export FCP. Així funciona Xto7 for Final Cut Pro:
  1. Editar el projecte amb FCP X, evitar compound clips i canvis de velocitat ( recordar que els FX no es tradueixen en un FCP XML )
  2. Exportar el projecte com un arxiu FCP XML
  3. Obrir Xto7 i recuperar l’arxiu XML
  4. En aquest punt existeixen dues possibilitats: enviar la seqüència a Final Cut Pro 7 o salvar-la com a XML. La primera opció obre un timeline de FCP 7 com a nou projecte i la segona salva un arxiu XML que pot ser importat també a FCP 7 ( però també a Premiere, Autodesk, etc. )
  5. A l’arribar a FCP 7, és possible tenir accés a tots els filtres i round-trips habituals. ( EDL, OMF, etc )
Cap d’aquestes opcions és “perfecte” , només són dos exemples de com està creixent un nou escenari al voltant de Final Cut Pro X. La controvertida eina d’edició actualitzada per Apple no és encara eficient per a molts usuaris i entorns de treball, però solucions com Resolve o Xto7 poden fer sentir a alguns editors que ja no estan sols en una illa deserta…
 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: