Actualització de Final Cut Pro X

Entre iPads mini, nous iMac i portàtils amb pantalla Retina , Apple va presentar dimarts la seva darrera actualització de Final Cut Pro X, concretament la versió 10.0.6. Sembla que l’editor de vídeo professional de la companyia que lidera Tim Cook es resisteix a deixar enrera la seva versió “10.0” però tot i així, aquesta nova actualització presenta algunes novetats interessants. Moltes d’aquestes novetats són fruït del feedback que la marca de Cupertino ha mantingut amb la seva comunitat d’usuaris més propers.

La versió de Final Cut 10.0.6 té menys d’una setmana de vida però el fet és que les primeres revisions parlen d’un avanç molt important en el desenvolupament d’un programa que desde que fou presentat fa aproximadament 1 any, va aixecar molta controvèrsia per les seves evidents limitacions.

En qualsevol cas, en aquest darrer any ja portem 6 actualitzacions. Aquesta és la 10.0.6:

Importació

Simplificació del procés gràcies a una única finestra, tant si la captura es realitza des d’una càmera o es tracta d’arxius ja ingestats al Mac.

Nou botó Import Media ( cmd + I )

aquesta és una de les aportacions que recull el feedback d’usuaris que en versions anteriors del programa havien manifestat certa ambigüitat durant el procés d’importació.

La finestra ens ensenya ara la llista de tots els dispositius connectats: càmeres, targetes, discs durs, etc. a la part superior esquerra. Quan l’usuari en selecciona un, els clips que conté apareixen llistats a la part inferior inclosa la metadata en columnes. A més de previsualitzar el clip abans de la captura, podem fer skimming des d’una visió en forma de filmstrip per si volem fer qualsevol selecció.

PTP ( Picture Transfer Protocol )

La implementació d’aquest protocol, estandaritzat a moltes càmeres DSLR, permet connectar un USB desde per exemple una EOS 7D directe al Mac i capturar totes les fotos / vídeos desde final cut, evitant així aplicacions del propi sistema operatiu o de tercers.

Material d’una Canon 7D desde final cut gràcies al protocol Picture Transfer Protocol ( PTP )

Selecció múltiple ( i persistent )

Possibilitat de realitzar múltiples seleccions dins un mateix clip durant el procés de captura o bé desde l’event browser. També és possible recuperar una selecció ja que aquestes es mantenen de forma persistent. Només cal tornar-les a activar ( cmd + A ) si les volem incloure.

Llàstima que no funcioni quan capturem des d’una càmera amb PTP, ja que només podrem importar el clip sencer.

Treballar amb arxius RED

Aquesta sí és una novetat important i llargament esperada per a molts. Fins ara l’única manera de treballar amb material enregistrat des d’una càmera RED era fent servir la seva aplicació REDCINE-X i recodificar el material en Apple ProRes.

Final Cut 10.0.6 ja pot treballar de forma nativa amb arxius R3D en qualsevol ressolució ( 2K – 5K ). Val a dir que és necessari instal·lar prèviament el plug-in de RED ( free ) per a Final Cut X.

Per importar arxius RED de qualsevol de les seves càmeres només cal connectar el disc SSD del mateix fabricant al Mac i obrir la finestra Import Window ( cmd + I )

L’estructura de carpetes de RED apareix al Browse

Dit això, tenim diferents maneres de treballar amb el material RAW. És possible editar-lo directament en el seu format natiu ( R3D ) sense recodificar, ara bé, si volem un playback en temps real ens caldrà un sistema de discos en RAID i connectats al nostre ordinador amb Thunderbolt o fibra òptica.

Si no disposem d’aquest equip, existeix un altre camí menys exigent per al nostre sistema d’edició. Final Cut ens permet importar el material i recodificar-lo en ProRes 4444 o bé en format proxy. Aquesta última opció ens estalviarà molt d’espai en el nostre disc dur a canvi d’una pèrdua evident en la ressolució del material ( 1/4 ).

Cal recordar però que si decidim treballar amb arxius proxy, sempre podrem tornar a recuperar la qualitat del RAW original, desde per exemple un sistema DaVinci, generant un arxiu XML.

Si decidim treballar directament amb arxius RAW, Final Cut ens permetrà accedir i modificar tota la metadata ( ISO, temperatura de color, gama, espai de color, etc. ). En l’antic Final Cut 7, això mateix només ho podiem fer enviant el material a Color.

La manera d’accedir a la metadata dels arxius R3D és desde l’inpector, gràcies al nou botó Modify RED RAW settings

el pop-up RED RAW Settings ens permet manipular el RAW original d’un sistema RED

Res a envejar al mateix REDCINE-X !!!

Després de fer qualsevol canvi, podrem tornar a la versió original desde Revert to, processar la nostre imatge com un arxiu proxy o continuar treballant amb fitxers R3D.

En definitiva, Final Cut 10.0.6 ens permetrà importar i manipular directament arxius RAW R3D ( prèvia instal·lació del plug-in de RED ) de fins a 5K. Si ho fem perexemple en un timeline de 1080, el prgrama ens oferirà la possibilitat de fer un fit, un fill o treballar a full raster. També podrem recodificar com a ProRes 4444 o  Proxy. Actualment no hi ha al mercat cap sistema d’edició que ofereixi aquest workflow.

Audio Components

L’edició d’àudio a gairebé tot el software dedicat a l’edicó de vídeo sempre acostuma a quedar a l’hombra en tots els sentits. En aquesta actualització però la gent d’Apple ha implementat algunes millores que faciliten la feina quan treballem amb material que ha estat enregistrat amb diferents canals d’àudio o senzillament volem manipular-lo directament desde la timeline.

La funció Expand Audio Components ens permet justament veure i editar directament al timeline aquests canals.

option + doble click sobre la forma d’ona ens mostrarà els diferents canals d’àudio d’un clip

Per tant, podrem desde cada canal fer skimming , trimar, ajustar nivells, panorames, afegir efectes i keyframes, etc. o senzillament ocultar aquelles pistes amb les que no volguem treballar, com pugui ser un micro de referència de càmera o un so ambient determinat.

També podem renombrar cada canal, en una situació amb diferents personatges aquesta petita millora ens farà la vida més fàcil.

A més a més, les seleccions també funcionen dins un canal, per manipular aquelles parts que més ens interessin o que volguem silenciar ( tecla V ).

De manera més avançada, final cut 10.0.6 implementa totes les funcions del nou Audio Components també quan treballem amb multicàmera. Afgir diferents àudios per a un mateix video angle és només qüestió de marcar un checkbox a l’inspector.

Una sèrie de canvis en la manera de treballar l’àudio que ens evita haver de tallar un clip només per poder manipular el so de forma independent.

Event Viewer

Una de les controvèrsies més grans quan va aparèixer final cut X va ser l’existència de només un viewer. Sobretot quan necessitem comparar dues preses, per igualar color o bé la mateixa acció, un segon monitor es fa imprescindible.

Aquesta és la funció del nou Event Viewer ( control + cmd + 3 ), un monitor totalment independent, amb els mateixos controls de transport, reescalat, safe zones, etc i que sempre ens apareixerà a l’esquerra del monitor principal.

Es diu Event Viewer perque només ens ensenya clips del Event Browser

Cada monitor té els seus scopes independents que poden estar orientats tant en vertical com en horitzontal. Molt útil per comparar preses a l’hora d’igualar qüestions de color, contrast, etc.

També disponible si conectem un segon monitor al Mac ( Window / Show viewers on second display )

Paste attributes

Un altre de les opcions que fins ara no estava disponible era la capacitat de copiar atributs ( efectes, escalats, rotació, canvis de posició, etc. ) d’un clip a un altre. En aquesta nova versió, seleccionant qualsevol clip i aplicant el clàssic cmd + C podrem accedir a l’opció de paste attributes quan seleccionem el clip/s al que volguem aplicar aquests atributs.

Podrem aplicar l’opció de paste attributes a tots els clips que volguem però sempre des d’un únic clip d’origen, si en seleccionem més d’un, final cut només tindrà en compte el primer clip d’aquesta selecció

La finestra de paste attributes és molt visual

Freeze Frames

Ffins ara final cut X no podia crear un simple freeze frame sense haver d’aplicar un retiming al nostre clip ( Hold frames ). Ara ja és possible situant el capçal sobre el frame que volem congelar ( desde la timeline o bé desde l’event browser ) i aplicant la combinació option + F.

El resultat és un frame de 4 segons de duració que es connecta allà on tinguem situat el capçal dins el timeline

Un freeze frame es pot copiar, enganxar, trimar i aplicar qualsevol efecte

Increment de la velocitat dels render

Fins ara hem estat paralant de millores evidents per l’usuari, com la possibilitat d’afegir un segon viewer o treballar amb arxius de sistemes RED. Final Cut 10.0.6 amaga però una as sota la màniga…

En aquesta nova versió s’ha incrementat d’una forma notable la velocitat de render desde la timeline:

Això és perquè fins ara, aplicar un efecte a un clip i renderitzar-lo per poder veure’l en temps real, era una tasca exclusiva de la CPU del nostre Mac ( que realitzava en segon pla ). En canvi, quan renderitzem per exportar un projecte, el nostre ordinador fa servir tots els recursos dels que disposa ( CPU, GPU, etc. ). Per aquest motiu els temps de render desde la timeline era fins ara tant superior al temps d’exportar un projecte.

Final Cut Pro 10.0.6 fa servir la tecnologia GPU també per renderitzar clips en el nostre timeline

La majoria d’efectes, generadors, textos o transicions estan escrits via Motion, i aquest és un gran consumidor de GPU. Aquesta és doncs una millora que serà apreciada en el moment de decidir amb quina NLE encarem un projecte.

Circulen més vídeos per la xarxa amb comparatives de temps de render entre fcp 10.0.6 i Adobe CS6, i sabeu qui s’endú el gat a l’igua??? Us animo a que ho busqueu.

Tant la informació com les imatges d’aquesta revisió les he trobat al lloc web de Ken Stone’s, allà hi teniu l’article complert d’Steve Martin: Final Cut Pro X – 10.0.6 – A first look on destaca moltes altres novetats d’aquesta actualització de Final Cut.

També us recomano el blog de Miguel Cobo, on avui mateix ha publicat un recull de tota la informació relacionada amb l’actualització.

2 thoughts on “Actualització de Final Cut Pro X

  1. Jordi Albert escrigué:

    Fantàstic article. FCP X es posa les piles. M’arada.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: